انواع سیستم های پیشرانه دریایی

مدیریت
0 دیدگاه

با تاثیر نیروهای پیشران، کشتی ها قادرند به تنهایی در آب حرکت کنند. در زمان های قدیم تعداد محدودی از سیستم های پیشرانه کشتی وجود داشت در حالی که در زمان حاضر کشتی هایی با نوآوری های متعدد وجود دارند.

در حال حاضر پیشرانه کشتی تنها در مورد حرکت مناسب کشتی در آب نیست بلکه شامل بهترین حالت پیشرانه برای اطمینان از استانداردهای ایمنی برای اکوسیستم دریایی و مقرون به صرفه بودن آن است.

انواع سیستم های پیشرانه دریایی

برخی از انواع مختلف سیستم های پیشرانه که معمولا در کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

1) سیستم های پیشرانه دیزل

پیشرانه دیزلی پرکاربردترین سیستم پیشرانه دریایی است که انرژی حرارتی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. این پیشرانه ها تقریبا در انواع قایق ها از جمله قایق های کوچک و قایق های تفریحی نیز استفاده می شود.

2) سیستم های پیشرانه بادی

پیشرانه بادی جایگزینی برای سیستم هایی است که گازهای دی اکسید کربن را در مقادیر زیادی در آب تخلیه می کنند. استفاده از توربین بادی در کشتی های تجاری بزرگ به دلیل نیاز دائمی به باد مناسب نیست.

در گذشته دو سیستم پیشرانه بادی وجود داشت به نام های پیشرانه بادبادکی(کایت) و پیشرانه بادبانی.

3) سیستم های پیشرانه هسته ای

در کشتی های جنگی از پیشرانه هسته ای استفاده می شود. فرآیند شکافت هسته ای که بسیار بسیار پیچیده است از راکتورهای مختلف آب و سایر تجهیزات برای سوخت کشتی تشکیل شده است.

از رآکتورهای هسته ای کشتی ها برای تولید برق استفاده می شود که فقط برای کشتی استفاده می شود. کشتی های تجاری مختلفی با این پیشرانه طراحی می شوند که کاربردهای مختلفی دارد.

4) پیشرانه های توربین گازی

پیشرانه توربین گازی عمدتا برای کشتی های نیروی دریایی استفاده می شود. برای کشتی های نیروی دریایی، پیشرانه توربین گازی باعث می شود که کشتی سریع تر شروع به حرکت کند که این موضوع زمانی که کشتی مورد حمله قرار می گیرد بسیار ضروری است.

5) پیشرانه سلول سوختی

سوخت مورد استفاده در پیشرانه سلول سوختی هیدروژن است. الکتریسیته بدون هیچ گونه احتراق در داخل خود پیل سوختی ایجاد می شود. این فرآیند تولید برق پاک است و به عنوان یک سیستم پیشرانه دریایی بسیار حیاتی و جایگزین در نظر گرفته شده است.

انواع مختلفی از پیشرانه ها تحت سلول سوختی وجود دارد، PEM (غشا مبادله پروتون) و MCS (سیستم های کربنات مذاب).

6) پیشرانه سوخت بیودیزل

پیشرانه بیودیزل به عنوان یک پیشرانه دریایی بالقوه برای آینده نزدیک مطرح است. در حال حاضر، آزمایش‌هایی در حال انجام است تا دوام پیشرانه‌ای که انتظار می‌رود به زودی به طور کامل عملیاتی شود، مشخص گردد.

7) پیشرانه خورشیدی

پیشرانه خورشیدی برای کشتی ها برای اولین بار در سال 2008 مورد استفاده قرار گرفت. مزیت اصلی پیشرانه خورشیدی این است که انتشار دی اکسید کربن سمی را در آب کاهش می دهد. پیشرانه های خورشیدی قادر به ایجاد ظرفیتی برابر با 40 کیلووات هستند که مقدار بسیار زیادی است.

8) پیشرانه توربین بخار

پیشرانه توربین بخار با استفاده از زغال سنگ و سایر سوخت های تولید کننده بخار کار می کند تا کشتی را در حرکت نگه دارد. سیستم پیشرانه توربین بخار بیشتر اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت.

9) پیشرانه دیزلی-الکتریکی

به عبارت ساده، پیشرانه دیزلی-الکتریکی از ترکیب یک ژنراتور الکتریکی که به موتور دیزل متصل می شود کار می کند. این تکنولوژی از اوایل قرن نوزدهم به وجود آمده است. در حال حاضر، در زیردریایی‌ ها و کشتی ‌های تجاری سیستم پیشرانه دیزلی-الکتریکی تعبیه شده است تا بدون وابستگی حرکت کنند.

10) پیشرانه واترجت

پیشرانه واتر جت از سال 1954 به وجود آمده است. مزیت این پیشرانه این است که باعث آلودگی صوتی نمی شود و در عین حال سرعت بسیار بالایی را به کشتی ها می دهد اما نگه داری آن پرهزینه است.

11) پیشرانه گازی یا سه گانه سوز

سوخت مورد استفاده در موتور اصلی LNG (گاز طبیعی مایع) است که پس از انجام تغییرات زیادی در موتور پیشرانه آن برای کاهش انتشار گازهای سمی از کشتی مورد بهره برداری قرار گرفت. با عنوان سه گانه سوز شناخته می شود زیرا می تواند سه نوع سوخت مانند سوخت گاز، گازوئیل و سوخت سنگین را بسوزاند.

انواع مختلف پیشرانه بسته به نیاز و ضرورت، مزایای منحصر به فرد خود را دارند. بسته به نوع نیاز، بهترین نوع پیشرانه باید برای کشتی تعبیه شود تا کشتی قادر به ارائه بهینه ظرفیت خود باشد.

تعمیر و نگه داری

بحث بعدی تعمیر و نگهداری ماشین آلات است. بنابراین برخی از اجزای اصلی هستند که باید در چک لیست تعمیر و نگهداری گنجانده شود تا کشتی به خوبی کار کند و از مشکلات فنی دور بماند. یکی از مهمترین مولفه های تعمیر و نگهداری دریایی اطمینان از روغن کاری مناسب کشتی است. همانطور که اگر روغن کاهش یابد اصطکاک افزایش می یابد که منجر به سایش و گسستن قطعات متحرک می شود.

همچنین اگر به خوبی روغن کاری شود، پیستون ها و سیلندرها را خنک نگه می دارد و آلودگی و خوردگی را از بین می برد. بنابراین برای اینکه کشتی را از تمام این مشکلات دور نگه دارید، توصیه می شود فیلترهای ماشین آلات خود را به خوبی روغن کاری کنید تا به عملکرد صحیح موتور کمک کند.

همچنین توصیه می شود به طور منظم استرینرهای دریایی را تمیز کنید، در صورت عدم انجام می تواند باعث خرابی موتور شود. آب دریا به عنوان خنک کننده سیستم آب شیرین موتور عمل می کند، بنابراین شما باید از چرخه آن مطمئن باشید و همچنین باید از گرفتگی آن پیشگیری کنید تا دمای موتور شما پایین بماند.

چند نکته دیگر در مورد تمیز کاری در صورتی که هر سال پروانه را تعویض نمی کنید. اگر در آب شیرین قایقرانی می‌ کنید، مطمئن شوید که درپوش فشارتان محکم است و هر سال یک ‌بار ضدیخ خود را تعویض کنید. زانویی های مخلوط کننده به مرور زمان مسدود می شوند و باید هر سه سال یکبار تعویض شوند و حتما ترموستات را به طور مرتب تست کنید.

جدیدترین مقالات
مدیریت
0 دیدگاه
مقالات مرتبط

انواع بویلر ها و کاربرد انها

انواع مختلفی از دیگهای بخار برای کاربردهای مختلف گرمایشی و صنعتی استفاده می ش...
مدیریت
0 دیدگاه

روش های تبدیل  انرژی خورشیدی به انرژی...

     سلولهای فتوولتایک:  سلولهای فتوولتایک ، که به عنوان ...
مدیریت
0 دیدگاه
مکانیک سیالات

کاربردهای اصلی مکانیک سیالات

مکانیک سیالات کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف دارد. در اینجا برخی از ر...
مدیریت
0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *